Οι επιπτώσεις της τοποθεσίας πριν και κατά τη διάρκεια του COVID-19: Επιρροές στα έσοδα των καταχωρήσεων Airbnb στο Μιλάνο (Ιταλία)

pexels-cottonbro-5077042

Στην αναζήτηση με φίλτρο την λέξη κλειδί e-commerce, εντοπίστηκε το άρθρο με τίτλο «The effects of location before and during COVID-19. Impacts on revenue of Airbnb listings in Milan (Italy)». Δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό με τίτλο «Annals of Tourism Research», με CiteScore 19.1 (https://www.sciencedirect.com/journal/annals-of-tourism-research) .

Ειδικότερα:

Α. Ο τίτλος του άρθρου

«The effects of location before and during COVID-19. Impacts on revenue of Airbnb listings in Milan (Italy)»

Στα ελληνικά: «Οι επιπτώσεις της τοποθεσίας πριν και κατά τη διάρκεια της COVID-19: Επιρροές στα έσοδα των καταχωρήσεων Airbnb στο Μιλάνο (Ιταλία)»

Β. Ενεργός σύνδεσμος που να οδηγεί στο άρθρο

Ενεργό link άρθρου: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160738322001153

Ενεργό link περιοδικού:

https://www.sciencedirect.com/journal/annals-of-tourism-research/vol/96/suppl/C

Γ. Το Citescore του περιοδικού και η λέξη κλειδί που χρησιμοποιήθηκε στην αναζήτηση του

Το περιοδικό είναι «The effects of location before and during COVID-19. Impacts on revenue of Airbnb listings in Milan (Italy)», με Citescore 19,1. Η λέξη κλειδί είναι e-commerce.

Εικόνα 1

Εικόνα 2

Δ. 1. Τι προσπαθεί να βρει το άρθρο;

Το επιστημονικό άρθρο επιδιώκει να εντοπίσει τους παράγοντες που επηρεάζουν ένα άτομο να επιλέξει να μείνει σε κάποιο κατάλυμα Airbnb. Ειδικότερα, μελετά χαρακτηριστικά τοποθεσίας, όπως η απόστασή του από εμπορικά και μη καταστήματα και από ΜΜΜ, και το φαινόμενο της χωρικής διάχυσης, σύμφωνα με το οποίο η απόδοση ενός καταλύματος δεν επηρεάζεται μόνο από τις παροχές του, αλλά και από τριγύρω περιβάλλον, όπως η γειτονιά ή άλλα γειτονικά καταλύματα Airbnb.

Ακόμη, το άρθρο παρουσιάζει διάφορα χαρακτηριστικά που έχει το κάθε ενοικιαζόμενο δωμάτιο, των οποίων τη σημασία συνέκρινε πριν και κατά τη διάρκεια την πανδημίας του COVID-19. Στόχος είναι να ανακαλύψει τις επιπτώσεις που προκάλεσε η υγειονομική κρίση.

Δ. 2. Μεθοδολογία έρευνας του άρθρου

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο Μιλάνο της Ιταλίας. Συνέκρινε 7213 καταχωρήσεις πριν την πανδημία (Ιανουάριος 2020) και κατά τη διάρκεια (Μάρτιος 2021). Ο Ιανουάριος 2020 αποτέλεσε τον τελευταίο «κανονικό» μήνα πριν την πανδημία, ενώ ο Μάρτιος 2021 ήταν ο πρώτος μήνας της πανδημίας χωρίς πλήρη lockdown.

Δείγμα

Το δείγμα αφορά 7.213 καταχωρήσεις, οι οποίες είχαν όλες ενοικιαστεί και στις δύο χρονικές περιόδους της μελέτης. Έτσι εξασφαλίστηκε ότι τα δεδομένα από πριν την πανδημία και από την περίοδο της πανδημίας μπορούν να συγκριθούν σωστά μεταξύ τους.

Μεταβλητές

Πληροφορίες αντλήθηκαν από το «AirDNA» και το «Comune di Milano».

Για την μελέτη χρησιμοποιήθηκαν δύο μεταβλητών: α) εξαρτημένη και β) ανεξάρτητες.

Α. Η απόδοση των καταχωρήσεων, η οποία μετρήθηκε μέσω του RevPAR (έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο

Εικόνα 3. Παρουσιάζονται οι παράγοντες που επηρεάζουν το RevPAR (έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο) και πώς συνδέονται με τις υποθέσεις της έρευνας (βλ. ενότητα Δ.3.)

Β. Οι μεταβλητές χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες:

  1. Μη χωρικοί παράγοντες: Χαρακτηριστικά του καταλύματος, του οικοδεσπότη και του επισκέπτη: μέγεθος (υπνοδωμάτια, μπάνια, μέγιστοι επισκέπτες), συμβατικοί όροι (πολιτική ακύρωσης, εγγύηση, καθαρισμός, χρέωση επιπλέον ατόμων, check-in/out, ελάχιστη διαμονή), κανόνες (κατοικίδια), οικοδεσπότης (superhost, ποσοστό απόκρισης, χρόνος απόκρισης, αριθμός φωτογραφιών, εμπειρία), και επισκέπτης (αριθμός κριτικών, συνολική βαθμολογία)
  2. Χωρικοί παράγοντες:
  • Χωρική τάση: Απόσταση από το κέντρο της πόλης (Duomo).
  • Μεταφορά: Απόσταση από τον πλησιέστερο σταθμό μετρό, απόσταση από την πλησιέστερη στάση τουριστικού λεωφορείου, πυκνότητα πάρκινγκ κοινόχρηστων ποδηλάτων.
  • Εμπόριο: Πυκνότητα μεσαίων έως μεγάλων εμπορικών καταστημάτων τροφίμων, πυκνότητα μεσαίων έως μεγάλων εμπορικών καταστημάτων μη-τροφίμων, αριθμός εμπορικών κέντρων στην περιοχή.
  • Φαινόμενο χωρικής διάχυσης: Μετρήθηκε ως ο μέσος RevPAR (WRevPAR) των διαμερισμάτων εντός μιας καθορισμένης ακτίνας.

Εικόνα 4. Αναλυτικά οι μεταβλητές που αποτελούν τους μη χωρικούς παράγοντες και χωρικούς παράγοντες.

Η μελέτη ανέλυσε το RevPAR βάσει ενός μοντέλου που εξετάζει πώς οι τιμές των γειτονικών καταλυμάτων επηρεάζουν το κάθε ακίνητο. Δεν χρησιμοποιήθηκε η κλασική μέθοδος OLS, που εξετάζει τη σχέση των μεταβλητών και δεν λαμβάνει υπόψιν πώς επηρεάζονται από το περιβάλλον/χώρο. Έτσι, χρησιμοποιήθηκε το μοντέλο SAR, που μελετά την επιρροή των γειτονικών καταλυμάτων και το SEM που ερευνά τα σφάλματα.

Δ. 3. Τα ερωτήματα και οι υποθέσεις που θέτει

Συνολικά, η μελέτη στοχεύει να εντοπίσει πώς η τοποθεσία και το περιβάλλον των καταλυμάτων Airbnb επηρεάζουν τα έσοδά τους και τα δεδομένα άλλαξαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 στο Μιλάνο. Τα βασικά ερωτήματα της έρευνας είναι:

  1. Πώς η ικανότητα των χωρικών μεταβλητών και της χωρικής διάχυσης επηρεάζουν την απόδοση των καταλυμάτων Airbnb. H έρευνα εστιάζει στην απόσταση από εμπορικά καταστήματα και από τα ΜΜΜ κοντά σε κάθε κατάλυμα.
  2. Πώς τα γειτονικά διαμερίσματα επηρεάζουν τις τιμές των καταχωρήσεων και τα έσοδα.
  3. Πώς επηρεάζεται η απόδοση των Airbnb την περίοδο πριν την πανδημία του κορονοϊού και κατά τη διάρκεια.

Οι υποθέσεις είναι οι εξής:

  1. Εάν η πρόσβαση στα ΜΜΜ επηρεάζει θετικά το RevPAR των καταλυμάτων Airbnb.
  2. Εάν η χωρική κατανομή των εμπορικών καταστημάτων (συγκεκριμένα, η πυκνότητα μεσαίων έως μεγάλων καταστημάτων τροφίμων, μη τροφίμων και εμπορικών κέντρων) επηρεάζει θετικά το RevPAR.
  3. Εάν η χωρική διάχυση επηρεάζει θετικά το RevPAR.
  4. Εάν η θετική επίδραση της χρέωσης καθαρισμού στο RevPAR ήταν μεγαλύτερη κατά την πανδημία COVID-19 από ό,τι πριν.
  5. Εάν η θετική επίδραση της χωρητικότητας (π.χ. αριθμός υπνοδωματίων, μπάνιων, μέγιστοι επισκέπτες) στο RevPAR ήταν μικρότερη κατά την πανδημία από ό,τι πριν.
  6. Εάν η θετική επίδραση της εγγύτητας στο κέντρο της πόλης στο RevPAR ήταν μικρότερη κατά την πανδημία από ό,τι πριν.
  7. Εάν η θετική επίδραση της πολιτικής ακύρωσης στο RevPAR ήταν μεγαλύτερη στην πανδημία από ό,τι πριν.
  8. Εάν η θετική επίδραση του σήματος «Superhost» στο RevPAR ήταν μεγαλύτερη κατά την πανδημία από ό,τι πριν.

Δ. 4. Αποτελέσματα

Η έρευνα έδειξε ότι οι παραπάνω υποθέσεις ήταν σωστές. Η απόδοση ενός καταλύματος το 2020 ήταν σχεδόν διπλάσια συγκριτικά με το 2021.

Το σήμα superhost είχε μεγάλη σημασία στην πανδημία, το οποίο οι ενοικιαστές αξιολόγησαν θετικά, όπως και ο γρήγορος χρόνος επιβεβαίωσης της κράτησης.

Θετική αξιολόγηση είχε και η πολιτική ακύρωσης, όπως και η χρέωση καθαρισμού.

Το φαινόμενο της χωρικής διάχυσης σχεδόν διπλασιάστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι κρατήσεις σε Airbnb καταλύματα μειώθηκε σημαντικά. Χαρακτηριστικά όπως το μέγεθος του διαμερίσματος, η πολιτική, οι κανόνες, ο ιδιοκτήτης και οι επισκέπτες είχαν τα ίδια αποτελέσματα με προηγούμενες έρευνες. Αυτό άλλαξε με την πανδημία και το lockdown.

Υπό άλλες συνθήκες η διαμονή στο κέντρο θα ήταν μεγάλο πλεονέκτημα για την κράτηση ενός καταλύματος. Αυτό άλλαξε με την πανδημία.

Θετικό αποτέλεσμα είχε και η προσβασιμότητα σε MMM (μετρό, τουριστικά λεωφορεία, κοινόχρηστα ποδήλατα). Ειδικότερα, θετικότερη αξιολόγηση είχε η κοντινή απόσταση σε μετρό και σταθμούς τουριστικών λεωφορείων, όπως και η πυκνότητα σταθμών κοινόχρηστων ποδηλάτων. Ελαφρώς μειωμένη απόδοση είχε η δημόσια συγκοινωνία στην πανδημία, ενώ αυξήθηκε το ενδιαφέρον για υπαίθριες μεταφορές (π.χ. ποδήλατα).

Τα μαγαζιά που δεν πουλάνε φαγητό βοηθάνε στην απόδοση των καταλυμάτων Airbnb. Τα μαγαζιά με φαγητό δεν επηρέασαν σημαντικά τα αποτελέσματα. Τα εμπορικά κέντρα και τα μαγαζιά χωρίς φαγητό είχαν θετικό αντίκτυπο. Αυτό επιβεβαιώνει την ιδέα ότι τα μαγαζιά χωρίς φαγητό παίζουν ρόλο. Κατά την πανδημία, αυτά τα μαγαζιά έγιναν ακόμα πιο σημαντικά για την απόδοση των καταλυμάτων.

Και στην περίοδο πριν τον COVID-19 και κατά τη διάρκεια, το μέγεθος των ενοικιαζόμενων δωματίων ήταν εξίσου θετικό χαρακτηριστικό. Αντίστοιχα, παρέμειναν σχεδόν ίδια τα χαρακτηριστικά των επισκεπτών.

Η σημασία της τοποθεσίας ήταν πολύ μεγαλύτερη το 2020 σε σχέση με το 2021. Όμως, το 2021 η περιοχή γύρω από ένα καλό κατάλυμα, όπου υπήρχαν θετικές επιδράσεις, ήταν πιο μεγάλη απ’ ό,τι το 2020.

Δ.5. Τα συμπεράσματα

Στην πανδημία μεταβλήθηκαν οι παράγοντες που επηρέαζαν τα έσοδα των καταλυμάτων Airbnb από την προ-COVID-19 περίοδο. Χαρακτηριστικά όπως το μέγεθος του διαμερίσματος, οι όροι κράτησης, οι κανόνες και τα χαρακτηριστικά του οικοδεσπότη και των επισκεπτών δεν είχαν τόσο μεγάλη σημασία στην πανδημία.

Θετική αξιολόγηση συνέχιζαν να έχουν τα εμπορικά καταστήματα (ιδίως αυτά που δεν πωλούν τρόφιμα) και οι μεταφορικές υπηρεσίες. Οι ενοικιαστές προτίμησαν να μετακινούνται με ΜΜΜ και ποδήλατα, κάτι το οποίο μειώθηκε ελαφρώς στην πανδημία.

Η τοποθεσία ήταν σημαντικός παράγοντας για την επιλογή καταλύματος, αλλά στην COVID-19 περίοδο το ενδιαφέρον για διαμονή στην πόλη μειώθηκε.

Ταυτόχρονα, τα καταλύματα επηρέαζαν θετικά όχι μόνο τα δικά τους έσοδα αλλά και των κοντινών τους. Αυτή η επίδραση προς τα γύρω καταλύματα έγινε πιο δυνατή μέσα στην πανδημία, καθώς σχεδόν διπλασιάστηκε.

Οι οικοδεσπότες έπρεπε να αλλάξουν τις πολιτικές ακύρωσης και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Η ένδειξη superhost έγινε πιο σημαντική σε περιόδους κρίσης, Επιπλέον, η απόκριση των οικοδεσποτών στους επισκέπτες έπαιξε μεγάλο ρόλο.

Συνολικά, το RevPAR για ένα τυπικό κατάλυμα μειώθηκε σχεδόν στο μισό κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δείχνοντας τη γενική πτώση στην απόδοση των καταλυμάτων εκείνη την περίοδο.

Δ.6 Σκέψεις-ιδέες προτάσεις σχετικά με την έρευνα

Η μελέτη αποτελεί σημαντική ανάλυση για το πώς εξωτερικές κρίσεις, όπως η πανδημία COVID-19, μπορεί να επηρεάσει τον τουρισμό και συγκεκριμένα τα καταλύματα σύντομης ενοικίασης Airbnb. Παρουσιάζει πώς οι μεταβολές διαφόρων παραγόντων (όπως η τοποθεσία, οι όροι κράτησης και τα χαρακτηριστικά του οικοδεσπότη) μπορούν να αλλάξουν σε περιόδους αστάθειας και αβεβαιώτητας.

Η έννοια της χωρικής διάχυσης δείχνει ότι η απόδοση ενός καταλύματος δεν εξαρτάται μόνο από τα χαρακτηριστικά του, αλλά και τη γειτονιά και το περιβάλλον τριγύρω του.

Παρόμοια μελέτη θα μπορούσα να διεξαχθεί και για άλλες ευρωπαϊκές πόλεις (π.χ. Αθήνα, Λισαβόνα, Βαρκελώνη) και να γίνει σύγκριση με το Μιλάνο. Με αυτό τον τρόπο θα διαπιστωθεί αν τα τα ευρήματα του Μιλάνου ισχύουν ή όχι σε διαφορετικά πολιτισμικά και πολεοδομικά περιβάλλοντα.

Θα μπορούσε να διερευνηθεί περεταίρω αν οι υποψήφιοι ενοικιαστές επηρεάζονται από το αν ο οικοδεσπότης είναι απλός ιδιώτης ή επαγγελματίας με πολλά ακίνητα.

Τέτοια έρευνα θα μπορούσαν να πραγματοποιήσουν και άλλοι δήμοι, προκειμένου να επενδύσεις σε βιώσιμες μεταφορές (όπως ποδηλατοδρόμους και μέσα μαζικής μεταφοράς).

Παράλληλα, οι οικοδεσπότες οφείλουν να προσαρμόζουν τις υπηρεσίες τους στις νέες ανάγκες των επισκεπτών (ευελιξία ακύρωσης, υγειονομική ασφάλεια, ταχύτατη επικοινωνία), ώστε να παραμένουν ανταγωνιστικοί σε περιόδους κρίσης.

Συνολικά, η έρευνα προσφέρει σημαντική θεωρητική και πρακτική αξία και μπορεί να αποτελέσει τη βάση για περαιτέρω μελέτη στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

 

Πηγή αρχικής εικόνας: Pexels



wpChatIcon