Στη σημερινή τεχνολογική εποχή, η αγορά εργασίας έχει υιοθετήσει νέους κανόνες, απαιτώντας από τους εργαζομένους νέες δεξιότητες, όπως η ικανότητα να εργάζονται ομαδικά, να είναι δημιουργικοί και να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις και σε κάθε τύπο πελάτη. Δεδομένων αυτών των νέων προκλήσεων για τους μελλοντικούς αποφοίτους, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να προσαρμόσουν τις διδακτικές τους μεθόδους, ιδίως στις σπουδές του τουριστικού τομέα, όπου οι φοιτητές χρειάζεται να εξασκούν τις δεξιότητες αυτές ώστε να είναι σε θέση να τις εφαρμόσουν κατά την είσοδό τους στην αγορά εργασίας.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις παραμέτρους, ο βασικός στόχος του παρόντος άρθρου είναι να αναλύσει την εκδήλωση με τίτλο «Καρδιά, Μυαλό και Στομάχι», ένα λογοτεχνικό δείπνο που οργανώθηκε από φοιτητές ως τελική αξιολόγηση δύο διαφορετικών προγραμμάτων σπουδών: ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα στον Λογοτεχνικό Τουρισμό και ένα προπτυχιακό πρόγραμμα στη Διοίκηση Εστιατορίων και Εστίασης σε Πορτογαλικό Ίδρυμα Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Για την ενίσχυση της ομαδικής εργασίας, της δημιουργικότητας, της επικοινωνίας και της συνεργατικής ικανότητας των φοιτητών, η εκδήλωση αυτή συνδύασε ήπιες (soft skills) και τεχνικές δεξιότητες (όπως η διοργάνωση και η διαχείριση εκδηλώσεων), ενώ ταυτόχρονα βοήθησε τους φοιτητές να διευρύνουν, να επαναπροσδιορίσουν και να ανασχεδιάσουν την γαστρονομική μας κουλτούρα μέσα από νέες προτάσεις προς τον πελάτη – είτε πρόκειται για κάτοικο, επισκέπτη ή τουρίστα. Όλα αυτά υποστηρίχθηκαν από δομημένη πρακτική εκπαίδευση και προσεγγίσεις προσομοίωσης εργασίας που αντανακλούν ρεαλιστικά επαγγελματικά σενάρια και τις μελλοντικές προκλήσεις τους.
Βασισμένο σε βιβλιογραφική έρευνα, παρατήρηση και ανάλυση περιεχομένου (μέσω ερωτηματολογίων που δόθηκαν σε φοιτητές και συμμετέχοντες στην εκδήλωση), το άρθρο αυτό επιδιώκει να παρουσιάσει το πλαίσιο των δραστηριοτήτων που υλοποιήθηκαν, συνδυάζοντας διαφορετικές οπτικές για να αναδείξει τη σημασία των ήπιων δεξιοτήτων στη διαμόρφωση της επαγγελματικής σταδιοδρομίας των αποφοίτων στους τομείς της Φιλοξενίας, του Τουρισμού και της Εστίασης.
Οι συγγραφείς θα εστιάσουν στην απόδοση και την ανατροφοδότηση των φοιτητών ως καθοριστικά στοιχεία της μαθησιακής εμπειρίας. Επιπλέον, καθώς η εκδήλωση αποτέλεσε πρόταση διασύνδεσης δύο διαφορετικών προγραμμάτων σπουδών, εξετάστηκε η ομαδική εργασία και οι συνέπειές της τόσο στα αποτελέσματα της πρακτικής δραστηριότητας όσο και στις επαγγελματικές σχέσεις στην πολυγενεακή αγορά εργασίας.
Η παρούσα έρευνα αποσκοπεί στην κατανόηση του αντίκτυπου των προσομοιώσεων στη βαθύτερη και ουσιαστική μάθηση των φοιτητών. Συνεπώς, αναμένεται το έργο αυτό να συμβάλει στον προβληματισμό και στην ανάπτυξη νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων με βάση δραστηριότητες προσομοίωσης, ιδίως στον τομέα του τουρισμού.
Στο πλαίσιο των σύγχρονων προκλήσεων που θέτει η τεχνολογική εποχή στην αγορά εργασίας, οι φοιτητές τουριστικών και συναφών σπουδών καλούνται να αναπτύξουν τόσο τεχνικές όσο και ήπιες δεξιότητες, όπως η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η προσαρμοστικότητα. Το άρθρο αυτό εξετάζει την εκπαιδευτική αξία της εκδήλωσης «Καρδιά, Μυαλό και Στομάχι», ενός λογοτεχνικού δείπνου που οργανώθηκε από φοιτητές δύο διαφορετικών προγραμμάτων σπουδών (Λογοτεχνικός Τουρισμός και Διοίκηση Εστιατορίων και Εστίασης) ως τελική αξιολόγηση. Μέσω της προσομοίωσης αυτής, οι φοιτητές ενίσχυσαν κρίσιμες επαγγελματικές δεξιότητες, αναστοχάστηκαν πάνω στην πολιτισμική και γαστρονομική τους ταυτότητα, και συνεργάστηκαν σε ένα διαθεματικό και πολυεπιστημονικό πλαίσιο. Μεθοδολογικά, η μελέτη βασίζεται σε βιβλιογραφική ανασκόπηση, παρατήρηση και ανάλυση περιεχομένου μέσω ερωτηματολογίων. Τα ευρήματα αναδεικνύουν τη σημασία των προσομοιώσεων ως εργαλείο ουσιαστικής μάθησης και ενίσχυσης της ετοιμότητας των φοιτητών για την αγορά εργασίας. Το άρθρο καταλήγει στην ανάγκη επαναπροσδιορισμού των παιδαγωγικών πρακτικών, ιδίως στην τουριστική εκπαίδευση, με έμφαση στις δραστηριότητες βασισμένες σε εμπειρική προσομοίωση.
Επισκόπηση της Έννοιας
Η προσέγγιση αυτή χρησιμοποιεί λογοτεχνικά θεματικές εκδηλώσεις (π.χ. απογευματινά τσάγια εμπνευσμένα από τη Jane Austen, μυστήρια φόνου τύπου Agatha Christie, ή αναπαραστάσεις ομηρικών επών) ως δραστηριότητες προσομοίωσης για φοιτητές τουριστικών σπουδών. Οι εκδηλώσεις αυτές λειτουργούν ως ζωντανές εμπειρίες ρόλων, οι οποίες αντικατοπτρίζουν ρεαλιστικά σενάρια στον τομέα του τουρισμού.
Εκπαιδευτικοί Στόχοι
Βιωματική μάθηση: Οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση της εκδήλωσης.
Πολιτισμική παιδεία: Εμβάθυνση στην κατανόηση της λογοτεχνίας ως τουριστικού πόρου.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων: Οργάνωση εκδηλώσεων, εξυπηρέτηση πελατών, αφήγηση ιστοριών, μάρκετινγκ, συνεργασία.
Δομή της Προσομοίωσης
Φάση Προετοιμασίας:
Οι φοιτητές μελετούν τον συγγραφέα/εποχή.
Αναπτύσσουν την ιδέα της εκδήλωσης (τοποθεσία, πλοκή, logistics).
Κατανέμονται ρόλοι (υπεύθυνος εκδήλωσης, ηθοποιοί, ξεναγοί κ.ά.).
Φάση Υλοποίησης:
Πραγματοποιείται η εκδήλωση (π.χ. με προσκεκλημένους ή συμφοιτητές).
Προσφέρονται υπηρεσίες όπως catering, ξενάγηση, διαδραστική παρουσίαση.
Φάση Αναστοχασμού:
Συζήτηση γύρω από τα μαθησιακά αποτελέσματα.
Αξιολόγηση με βάση την ικανοποίηση των επισκεπτών, τη συνεργασία και την επίλυση προβλημάτων.
Οφέλη για τους Φοιτητές Τουρισμού
Σύνδεση θεωρίας και πράξης με δημιουργικό τρόπο.
Ενίσχυση της καινοτομίας στον πολιτιστικό τουρισμό.
Ανάπτυξη αυτοπεποίθησης στην επικοινωνία και στην παροχή υπηρεσιών.
Κατανόηση των εναλλακτικών τουριστικών αγορών (π.χ. λογοτεχνικός τουρισμός).
Εφαρμογές στην Πράξη
Εκπαίδευση για εργασία στον πολιτιστικό ή θεματικό τουρισμό.
Κατανόηση της χρήσης της λογοτεχνίας στο place branding και τη δημιουργία αφηγηματικών εμπειριών.
Πρακτική άσκηση στον σχεδιασμό καθηλωτικών, ιστοριοκεντρικών εμπειριών επισκεπτών.
There are no comments
Add yours