Αξιολόγηση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών ιστοσελίδων στο Καζακστάν μέσα από το άρθρο “Evaluation of Competitiveness of e-Commerce Websites in Kazakhstan”

Almaty-Kazakhstan-@-Qazaq-TV

 

1.1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ

  Στην παρούσα εργασία πρόκειται να παρουσιαστεί το άρθρο με τίτλο «Evaluation of Competitiveness of e-Commerce Websites in Kazakhstan». Το παρόν άρθρο επιλέχθηκε με βάσει τις προϋποθέσεις που τεθηκαν από τον διδάσκοντα, κ. Νίκο Αντωνόπουλο, και οι οποίες ανέφεραν ότι πρέπει να είναι δημοσιευμένο σε επιστημονικό περιοδικό το οποίο να έχει CiteScore , κατά την αναζήτηση να υπάρχουν οι λέξεις κλειδιά e-shop ή ecommerce ή e-commerce και να έχει σχέση με αγορές από ηλεκτρονικό κατάστημα και πάντα σε σχέση με τον τουρισμό αποκλειστικά.

      Έτσι λοιπόν και με γνώμονα τα κριτήρια που αναφέρθηκαν παραπάνω ξεκίνησα να αναζητώ το κατάλληλο άρθρο. Μπήκα στο «www.researchgate.net» και στα φίλτρα επέλεξα αρχικά το ecommerce. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την αναζήτηση ήταν πολλά και κάποια δεν κάλυπταν τις προϋποθέσεις που είχαν τεθεί από τον διδάσκοντα, γεγονός που με οδήγησε στην προσθήκη ενός δεύτερου φίλτρου. Έτσι, πραγματοποίησα μια καινούρια αναζήτηση με λέξεις κλειδιά «ecommerce» & «tourism». Με αυτό τον τρόπο τα αποτελέσματα ελαχιστοποιήθηκαν κατά πολύ και τα άρθρα που απέμειναν πληρούσαν στην πλειοψηφία τους τα χαρακτηριστικά που ήθελα, διευκολύνοντας με να αποφασίσω ποιο μου αρέσει περισσότερο. Έχοντας μια σχετική γνώση για την κατάσταση που επικρατεί στον τουρισμό και στην διαχείριση του από πλευράς marketing στην Ευρώπη, θέλησα να ερευνήσω το τι συμβαίνει εκτός της. Έτσι, επέλεξα το άρθρο https://www.researchgate.net/publication/387089628_Evaluation_of_Competitiveness_of_e-Commerce_Websites_in_Kazakhstan , για να διευρύνω τις γνώσεις μου στο κομμάτι αυτό. Δημοσιευμένο στο περιοδικό Sustainability (ISSN: 2071-1050) και με CiteScore 6.8, θεώρησα πως είναι το κατάλληλο τόσο όσον αφορά τις προϋποθέσεις που έπρεπε να πληροί όσο και για την προσωπική μου διεύρυνση γνώσεων.

1.2 Τι προσπαθεί να βρει το άρθρο.

   Το συγκεκριμένο άρθρο εξετάζει το κατά πόσο οι ιστοσελίδες που αφορούν στον τουρισμό αξιοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις δυνατότητες που αυτό παρέχει με σκοπό την ανάπτυξη της επιχείρησης αλλά και της ανταγωνιστικότητας προς άλλες. Με γνώμονα την βελτίωση των αποδόσεων αλλά και την μεγαλύτερη συμμετοχή των χρηστών, η παρούσα μελέτη εξετάζει εβδομήντα επτά τουριστικές ιστοσελίδες που υπάρχουν στο Καζακστάν και το πως αυτές χρησιμοποιούν τέτοιου είδους τεχνολογίες. Βασικός στόχος της έρευνας είναι ο προσδιορισμός των παρακάτω ερωτημάτων: Ποια κατηγορία ιστοσελίδων είναι πιο αναπτυγμένη στον τομέα του e- commerce ( OTA, OTW ή AW) , ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα των ιστοσελίδων που θα αναλυθούν  σε σχέση με άλλες χώρες, ποιες είναι οι ελλείψεις (πχ. διαδικτυακές πληρωμές και τα συστήματα των κρατήσεων) και ποιοι οι τρόποι βελτίωσηςς των αδυναμιών αυτών. Τέλος, θεωρήθηκε απαραίτητο να δημιουργηθεί ένας «δείκτης απόδοσης» που θα καθιστά δυνατή την συγκριτική αξιολόγηση μεταξύ των ιστοσελίδων με γνώμονα την αντικειμενικότητα.

1.3 Μεθοδολογία Έρευνας

   Η παρούσα έρευνα δεν χρησιμοποιεί τις κλασσικές μεθόδους όπως είναι τα ερωτηματολόγια ή η παρατήρηση. Χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό τεχνικών που μέσω πολλαπλών κριτηρίων  καταλήγουν στην αξιολόγηση σύνθετων επιλογών σχετικά πάντα με την ανταγωνιστικότητα του Καζακστάν στον τουριστικό τομέα. Σε ένα δείγμα 21 τουριστικών ιστοσελίδων του Καζακστάν έγινε η έρευνα βασισμένη σε τρεις άξονες: στα OnlineTravel Agencies , στα Online Travel Websites και στα Accomodation Websites. Πιο συγκεκριμένα χρησιμοποιούνται οι εξής μέθοδοι:  SPOTIS (Stable Preference Ordering Towards Ideal Solution) όπου ουσιαστικά επιλέγεται το ιδανικό και το κατά πόσο κοντά ή μακριά βρίσκεται η εκάστοτε ιστοσελίδα το οποίο μοιάζει να είναι ένας αρκετά αντικειμενικός τρόπος. Επίσης χρησιμοποιήθηκε το ESP-COMET (Entropy and Stepwise Weight Assessment Ratio Analysis) που λειτουργεί με βάση  τα επιμέρους στοιχεία και την σημαντικότητα που λαμβάνει το καθένα. Για παράδειγμα αν σε πολλές ιστοσελίδες διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό οι κριτικες (σαν σχεδιασμό κλπ.) τότε αυτό  (σαν δεδομένο) λαμβάνει μεγαλύτερη βαθμολογία. Επιπρόσθετα έγιναν υπολογισμοί από ειδικούς αλλά και εμπειρογνώμονες.

Τα βήματα που ακολουθήθηκαν είναι τα εξής:

Βήμα πρώτο: Η συλλογή και μετέπειτα κωδικοποίηση των δεδομένων

Συλλέχθηκαν δεδομένα από διάφορες τουριστικές ιστοσελίδες (αναφέρθηκαν παραπάνω οι κατηγορίες). Κάθε ένα από τα χαρακτηριστικά αναλύθηκε με “δυαδικό τρόπο” δηλαδή υπάρχει ή δεν υπάρχει το εκάστοτε χαρακτηριστικό ;

 

Βήμα δεύτερο: Ανάλυση δεδομένων

Ξεκίνησε μια διαδικασία ανάλυσης για να διαπιστωθεί η επιρροή κάθε χαρακτηριστικού στο ηλεκτρονικό εμπόριο και αυτό συνέβαλε κατεπέκταση στην αξιολόγηση του κατά πόσο αυτά τα επιμέρους χαρακτηριστικά επηρεάζουν την γενικότερη εικόνα των ιστοσελίδων στο Καζακστάν καθώς και την ανταγωιστικότητα τους.

 

Βήμα τρίτο: Έλεγχος MANOVA

Πραγματοποιήθηκε “ανάλυση πολυμεταβλητής διακύμανσης (MANOVA)” για τη σύγκριση των χαρακτηριστικών του ηλεκτρονικού εμπορίου μεταξύ διαφορετικών τύπων ιστοσελίδων. Ο στόχος ήταν να εντοπιστούν με στατιστικό τρόπο οι σημαντικές διαφορές μεταξύ των διάφορων  τύπων ιστοσελίδων (OnlineTravel Agencies , Online Travel Websites και Accomodation Websites).

 

Βήμα τέταρτο: (Univariate F-tests)

“Τέλος, εφαρμόστηκαν μονοπαραγοντικοί έλεγχοι F για κάθε μεμονωμένη διάσταση, με σκοπό την περαιτέρω ανάλυση και τον εντοπισμό σημαντικών διαφορών μεταξύ των κατηγοριών ιστοσελίδων.”

 

1.4 Ερωτήματα που θέτει η έρευνα.

  Τα βασικά ερωτήματα-κριτήρια  που τίθενται για τις ιστοσελίδες και την ανταγωνιστικότητα καθώς και ανάπτυξη τους είναι τα εξής:

  • Ποιες είναι οι (e-commerce ) δυνατότητες που χρησιμοποιούνται και σε τι βαθμό; (υπάρχει δυνατότητα για onlineκράτηση, με ποιους τρόπους μπορεί να πληρώσει ένας πελάτης κλπ.)
  • Υπάρχουν επιλογές όσον αφορά την γλώσσα;
  • Υπάρχει δυνατότητα αξιολόγησης για τους πελάτες αλλά και αλληλεπίδραση;
  • Οι ιστοσελίδες χρησιμοποιούν τα διάφορα εργαλεία που διαθέτει το marketing;
  • Συγκρίνονται οι ιστοσελίδες από το Καζακστάν με τις διεθνείς;

1.5 Αποτελέσματα Έρευνας

   Τα Online Travel Agencies παρουσίασαν μια πιο ολοκληρωμένη και εξελιγμένη εικόνα όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, γεγονός που τους έδωσε και τις υψηλότερες βαθμολογίες από τους χρήστες. Είναι επίσης γεγονός, πως ένα πολύ μικρό ποσοστό των ιστοσελίδων και συγκεκριμένα το 5% είχαν πλήρη λειτουργικότητα σε ό,τι αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Για παράδειγμα οι περισσότερες δεν σου επέτρεπαν κα κάνεις όλη την κράτηση μέσω διαδικτύου ενώ άλλες ναι μεν σου παρείχαν πληροφορίες αλλά δεν σου επέτρεπαν να τις εφαρμόσεις μέσω του υπολογιστή η του κινητού σου. Τέλος, τα «Official Tourism Websites» (κυβερνητικές, & τοπικές ιστοσελίδες)  και τα «Attraction Websites» (ιστοσελίδες μουσείων, αξιοθέατων κλπ.) είχαν τις πιο χαμηλές αποδόσεις συγκριτικά με ό,τι αναφέρθηκε παραπάνω. Και τα δυο υστερούσαν σχεδόν στα πάντα. Από τις πληρωμές μέχρι τις κρατήσεις μέχρι και στον σχεδιασμό και την εμπειρία χρήστη. Έτσι βγαίνει το συμπέρασμα πως οι ιστοσελίδες που αφορούν τον τουρισμό στο Καζακστάν δεν είναι ανεπτυγμένες -όσο θα έπρεπε τουλάχιστον- ενώ υπάρχει σημαντικό περιθώριο βελτίωσης.

1.5 Συμπεράσματα

   Τα συμπεράσματα συσχετίζονται με τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας και συνοψίζονται ως εξής:

  • Το ecommerce δεν είναι όσο ενσωματωμένο θα έπρεπε στις τουριστικές ιστοσελίδες του Καζακστάν.
  • Οι πιο πολλές έχουν πολύ βασικές λειτουργίες.
  • Έχει νόημα η συνεργασία των τοπικών ιστοσελίδων με πλατφόρμες πληρωμών καθώς και η χρήση και υιοθέτηση τεχνικών από παγκόσμιους ηγέτες στον χώρο (π.χ. booking)
  • Υπάρχει γενικώς η ανάγκη για μετασχηματισμούς στον τεχνολογικό τομέα που αφορά στον τουρισμό.

 

1.6 Προσωπικές σκέψεις και προτάσεις

  Αρχικά από πλευράς έρευνας, θα ήταν χρήσιμο να γίνει μια ποιοτική έρευνα με συνεντεύξεις έτσι ώστε να διαπιστωθούν τα πραγματικά προβλήματα που έχει ο μέσος χρήστης και να επιλυθούν ουσιαστικά και όχι βασει εικασιών. Χρήσιμο θα ήταν επίσης να χρησιμοποιηθούν τεχνολογίες που να επιτρέπουν να «πιάσουμε» το ποντίκι του χρήστη όταν περιηγείται στην ιστοσελίδα έτσι ώστε να εντοπιστούν οι αδυναμίες του site και τα «θέλω» του ιδίου του καταναλωτή. Όσον αφορά τις προτάσεις στα αποτελέσματα της έρευνας καθώς και στα συμπεράσματα αναφέρονται αναλυτικά τα βήματα που θα έπρεπε να ακολουθηθούν ώστε να καταστούν πιο ανταγωνιστικές και θελκτικές για τον χρήστη.

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Kanat G, Yang Z, Wang C, Akbar I, Mominov S. Evaluation of Competitiveness of e-Commerce Websites in Kazakhstan. Sustainability. 2024; 16(24):10972. https://doi.org/10.3390/su162410972



There are no comments

Add yours

wpChatIcon