Λόγοι χρήσης των social media
Από τα τέλη του 1990 είχαν προκύψει ερευνητικά δεδομένα που αναγνώριζαν έξι κατηγορίες κινήτρων που σχετίζονταν με χρήση του Διαδικτύου: η ψυχαγωγία, η κοινωνική αλληλεπίδραση, η ανακάλυψη πληροφοριών, η εκμετάλλευση ελεύθερου χρόνου, η «απόδραση» και η προτίμηση που έχει ο εκάστοτε χρήστης σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες. Σύμφωνα, μάλιστα, με έρευνες η επικοινωνία κατέχει τη δεύτερη θέση σε αιτίες χρήσης του Facebook και αυτό είναι που θα μας απασχολήσει σε αυτό το άρθρο. Ειδικότερα, Τον Μάρτιο του 2020 και συγκεκριμένα στην Ελλάδα μπήκαμε σε καραντίνα λόγω του κορονοιού, το οποίο σημαίνει πως όλοι έπρεπε να μένουμε σπίτι, καθώς κινδύνευε η ζωή μας. Η καραντίνα πραγματοποιήθηκε βέβαια και σε όλο τον κόσμο σχεδόν, καθώς ο νέος αυτός ιός έγινε πανδημία. Έτσι, θα σχολιάσουμε πώς αυτό επηρέασε την επικοινωνία των ανθρώπων.
Η μοναξιά
Στις μέρες μας οι περισσότεροι βιώνουμε μεγάλη μοναξιά. Αυτό μπορεί να συμβαίνει είτε επειδή μένουμε μόνοι και δεν μπορούμε να βρισκόμαστε με φίλους είτε επειδή ζούμε και με άλλα άτομα με τα οποία όμως δεν έχουμε αναπτυγμένες ουσιαστικές σχέσεις είτε απλώς επειδή η ζωή μας έχει αλλάξει και αναγκαστικά μένουμε πολλές ώρες με τον εαυτό μας χωρίς να συναναστρεφόμαστε με άλλα άτομα εκτός σπιτιού. Έτσι χρειάζεται να “τα βρούμε” με το εγώ μας. Στο άρθρο αυτό όμως δεν θα λύσουμε τις διαφορές με τον εαυτό μας. Θα προσπαθήσουμε να πλησιάσουμε στην ψυχολογία των ανθρώπων που αναζητούν επικοινωνία και στους τρόπους που είναι εφικτό αυτό από το σπίτι.
Εξαιτίας της μοναξιάς λοιπόν, δημιουργείται μεγάλη ανάγκη επικοινωνίας. Ο μόνος τρόπος να επικοινωνήσουμε όμως είναι τα social media, για αυτό και οι πλατφόρμες δικτύωσης έχουν πάρει φωτιά αυτές τις μέρες. Εντάξει, υπάρχει και το τηλέφωνο, την ίδια στιγμή βέβαια που τα social media μας δίνουν την ευκαιρία να μιλάμε “τηλεφωνικώς” δωρεάν και ακόμη καλύτερα βλέποντας ο ένας τον άλλον;
Απρόσωπη ή προσωποποιημένη επικοινωνία;
Όλοι, βιώνοντας αυτή την κατάσταση λοιπόν επικοινωνούσαμε μέσω των social media. Είναι όμως αυτός ο τρόπος επικοινωνίας απρόσωπος; Εξετάζοντας αυτό το κομμάτι, καταλαβαίνουμε ρωτώντας και ανθρώπους πως τα social media μπορούν να γίνουν απρόσωπα ειδικά όταν επικοινωνούμε με ανθρώπους που δεν γνωρίζουμε καλά, καθώς μπορούμε να “κρύψουμε” εύκολα τον εαυτό μας. Βέβαια, μιλώντας και με κοντινούς μας ανθρώπους, μέσω των μηνυμάτων εύκολα μπορεί κανείς να μην εξωτερικεύσει τα συναισθήματα του. Αυτό είναι και το στοιχείο που μας δείχνει ότι τα social media και η επικοινωνία μέσω αυτών μπορεί να καταστεί απρόσωπη. Οι πλατφόρμες που μας δίνουν τη δυνατότητα επικοινωνίας είναι πολλές με τις πιο δημοφιλείς πλέον το Facebook και το Instagram. Φυσικά και από τα δύο αυτά μέσα μπορεί να υπάρξει μια πιο προσωποποιημένη επικοινωνία με τη χρήση κάμερας ή έστω τηλεφωνική κλήση, όπου η επικοινωνία είναι λίγο πιο άμεση.
Μέσα στην καραντίνα οι περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο, καθώς μιλάμε για παγκόσμιο φαινόμενο, επικοινωνούσαμε μέσω των social media. Το ποσοστό που η επικοινωνία ήταν απρόσωπη δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε ούτε να το υποθέσουμε. Μπορούμε όμως να γνωρίζουμε πως υπάρχει δυνατότητα απρόσωπης επικοινωνίας και πως τα μηνύματα τελικά δεν είναι και ο καλύτερος τρόπος επικοινωνίας, ειδικότερα σε μια περίοδο που όλοι μας έχουμε τόση ανάγκη να μιλήσουμε με κάποιον.
Ήδη από τα τέλη του 1990 είχαν προκύψει ερευνητικά δεδομένα που
αναγνώριζαν έξι κα…. copy-paste όλο από διδακτορική διατριβή με άλλη αναφορά http://heraclitus.uth.gr/main/sites/default/files/phd_public_uploads/giota_d.d.pdf