Ανέλκυση του Ocean Star 51.2

Απομόνοση Σκάφους

Ναυαγιαίρεση σκάφους απο την ομάδα Divers Team.

Στη Σαντορίνη βυθίστηκε το ιστιοπλοϊκό σκάφος Ocean Star 51.2 στα τρία μέτρα λόγω της καρίνας που έσπασε. Άμμεσα ήρθε το συνεργείο Divers World που εξηδικεύεται στις ανελκύσεις και στις ναυαγερέσεις. Το σκάφος έπρεπε να βγει από τη θάλασσα λόγω πιθανής μόλυνσης των νερών και επειδή έκλεινε την είσοδο του λιμανιού.

Το σημείο που βυθίστικε το σκάφος.

Η πρώτη κίνηση είναι να απομονόσουμε το σκάφος για να μην υπάρξουν διαρροές από καύσιμα. Αν διαρρεύσουν καύσιμα είναι μία από τις σοβαρότερες αιτίες ρύπανσης και καταστροφής της χλωρίδας και το δηλητηριασμό όλων των ζώων που βρίσκονται αλλά και τρέφονται στην έκταση που καταλαμβάνουν τα καύσιμα.

Όπως φαίνεται απομονόνουμε μόνο απο τη μεριά που έχει σπάσει το σκάφος και είναι η δεξαμενή.

Ο εξωπλυσμός που χρειάζεται για την αποστολή.

Χρειαζόμαστε πολύ εξωπλισμό για μια δουλειά τόσο επικύνδινη προς το περιβάλλον.

Μερικά απο αυτά τα εργαλεία ειναι τα εξής:

  • Υδραυλικά εργαλεία
  • Εργαλεία πεπιεσμένου αέρα
  • Υδραυλικά συστήματα υποβρυχίου καθαρισμού
  • Εργαλεία κολλήσεων
  • Αεροσυμπιεστές υψηλής και χαμηλής πίεσης
  • Ανυψωτικά μπαλόνια, ανοιχτού και κλειστού τύπου.
  • Εξοπλισμός Υ/Β video και φωτογραφίας   (HD -Υψηλής Ευκρίνειας)
  • CCTV videos (Υποβρύχιες κάμερες με ενσύρματη μετάδοση για παρακολούθηση σε μόνιτορ και ψηφιακή καταγραφή)
  • Αντλίες υδάτων, πετρωμάτων και άμμου
  • Γεννήτριες
  • Φωτιστικά συστήματα
  • Βασικός εξοπλισμός αντιρρύπανσης (Απορροφητικά φράγματα, απορροφητικές πετσέτες, απορροφητικά ρολά, χημικό διασκορπίστικό 3ης γενιάς)

Προβολή ζημιάς στη καρίνα

Λόγω άγνωστης αιτίας έσπασε η καρίνα του σκάφους με αποτέλεσμα να χάθει η ισορροπία και να βυθιστεί το σκάφος. Χωρίς τη σωστή λειτουργία της καρίνας, η οποία λειτουργεί ως αντίβαρο για την καλύτερη ισορροπία και πλεύση του σκάφους, δεν μπορεί το σκάφος να επιπλεύσει γιατί δεν θα είναι ποτέ σε ισορροπία.

Έτσι φαίνεται το σκάφος μέσα από το νερό.

Το σημείο που έχει ακουμπίσει στην άμμο, το πιο λογικό ειναι να έχει φθαρθεί και θα πρέπει να διορθωθεί και να στεγανοποιηθεί.

Ο καλύτερος τρόπος για να βγάλουμε το σκάφος έξω είναι με μπαλόνια.

Ένας δύτης με μπουκάλες οξυγόνου κατεβαίνει στο βυθισμένο σκάφος με τα μπαλόνια χωρίς αέρα και τα τοποθετεί σε σημεία ώστε να βγεί στην επιφάνια το σκάφος με σωστή ισορροπία. Ανάλογα με τα κιλά του σκάφους βάζουμε και τα ανάλογα μπαλόνια, παράδειγμα αν ειναι 5 τόνους το σκάφος βαζουμε 5 τόνους μπαλόνια, άσχετα που δεν χρειάζονται λόγω της άνωσης, σε περίπτωση που κάποιο σκάσει.

Το σκάφος μόλις βγήκε στην επιφάνια.

Μετά από κάποιες ώρες δουλειάς το σκάφος βγήκε πάλι στην επιφάνια. Με πίσα, κόλλες και υφάσματα στεγανοποιούμε ώστε να τραβήξουμε με αντλίες το νέρο μέσα απο το σκάφος και να μπορέσει να βγει πιο εύκολα στην επιφάνια.

Εδώ βλέπουμε το γερανό της υπηρεσίας που ετοιμάζεται να ανεβάσει το σκάφος στη στεριά.

Για να πιάσει το σκάφος ο γερανός, ενάς δύτης περνάει 4 ιμάντες κάτω απο το σκάφος που δένονται στο γάτζο του γέρανου.

Με μικρές και προσεκτικές κινήσεις βγάζουν το σκάφος στη στέρια.

Τα σκοινιά βοηθάνε στη σταθεροποίηση του σκάφους ενώ είναι στον αέρα.

Προετοιμάζουμε το σκάφος να μπει στις ειδικές θεσείς που το στηρίζουν έξω από τη στεριά.

Εδώ βλέπουμε κάποιες από τις ζημιες που έγιναν στο σκάφος με τη βύθιση του.

Μετά από τρεις μέρες και νύχτες δουλειάς το σκάφος είναι στην στεριά. Το σκάφος δεν θα καταφέρει να ξαναβγεί στη θάλασσα, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι καταφέραμε να ολοκληρώσουμε την αποστολή χώρις ατυχήματα και χωρίς ρύπανση στη θάλασσα.

Στο παρακάτω βίντεο βλέπουμε μια υποβρύχια προβολή του σκάφος και τη ζημιά που έχει γίνει.

Στο παρακάτω απόσπασμα ακούμε τον δύτη ο οποίος ηταν υπεύθυνος για την εκτέλεση όλων των ενεργειών, να μας απαντάει στις ερωτήσεις μας σκετικά με την ανέλκυση του σκάφους.


Εδώ υπάρχει ένας χάρτης με το ακριβές σημείο που βυθίστικε το σκάφος.

Παρακάτω βλέπουμε ενα infographic με τις απαραίτητες διαδικασίες ανέλκυσης